Druhý z klavírních recitálů z řady Nová hudba v Atriu představuje tvorbu skladatele Milana Knížáka v interpretaci klavíristy Miroslava Beinhauera.
Milan Knížák je jednou z vůdčích osobností české umělecké scény. Kromě známých aktivit je také autorem řady klavírních skladeb, z nichž většina nebyla nikdy koncertně provedena. Jedná se tedy o zcela unikátní program složený ze skladeb zkomponovaných v posledních letech, doplněný o dvě skladby z devadesátých let minulého století.
„Mé klavírní skladby jsou změtí hudebních vzpomínek a přiznáním se k lásce k disharmonickým akordům na jedné straně a lascivním melodiím na straně druhé. Psal jsem je jako téměř všechny skladby „na sucho“, u stolu bez jakýchkoliv hudebních nástrojů. Pracoval jsem jen s pamětí a trochou fantazie. Skladby často působí jako náhodně vytahané z kotle, v kterém jsou zamíchány útržky skladeb nejrůznějších období, stylů a autorů. Nevím, zda tyto kompozice někdo někdy zahraje tak, jak se odehrávaly v mé mysli, to však nevadí. Každá interpretace je vždy jiná. Ta nejlepší hudba stejně zůstává v prostoru mysli. Hudba tušená a myšlená, kterou jsem se zabýval na začátku 70. let, se v těchto skladbách neokázale naplňuje. Když své skladby, které ve většině vznikají v prostoru mysli, poslouchám „naživo“, tzn. někým (včetně mne samotného) interpretované, vždy jsem trochu zaskočen. Často se stává, že hudební pasáže, které jsou v mysli samozřejmé a prosté, při přehrávání na nástroj nabývají na významnosti. Reálný zvuk je často příliš dominantní, lehkost a plynulost se vytrácí. Záměrně totiž používám velké stylové a dynamické zvraty. Musím si pak skladby znovu a znovu přehrávat, abych si na jejich reálnou formu zvykl. To doporučuji i těm, co se rozhodnou mé skladby poslouchat.“
Osobní účast Milana Knížáka je velmi pravděpodobná. V srpnu tohoto roku vyšlo u belgického labelu Subrosy CD s výše uvedenými skladbami, koncert je tak také oficiální živou premiérou této nahrávky.
Program:
Převážně rychlá klavírní sonáta (1991)
Klavírní skica (1997)
Bílá s trochou šedi (2010) \ Svátek, do kterého vniká smutek (2016)
Klavírní skladbička (2019)
—
Trampská sonátka (2021)
Želé (2022)
Ukradeno Ježkovi a Satiemu, přesypal a dosypal Milan Knížák (2022)
NOVÁ HUDBA V ATRIU
Cyklus představí posluchačům soudobou hudbu a hudbu 20. století. Uvede světové
i české premiéry a méně známé skladby, které práh koncertních síní běžně nepřekračují. Cílem tohoto unikátního projektu je přiblížit technicky náročná, avšak posluchačsky atraktivní díla, z nichž část zůstává široké veřejnosti téměř neznámá.
MIROSLAV BEINHAUER
Přední český klavírista a odborník na soudobou hudbu, dramaturg řady a její interpret v jedné osobě. Na svém kontě má spolupráci
s renomovanými světovými skladateli jako Klaus Lang, Bernhard Lang, Georg Friedrich Haas či Marc Sabat a účast na mnoha festivalech jako např. musikprotokoll, Struny podzimu či Ostravské dny. Je jediným na světě, kdo dokáže hrát na unikátní šestinotónové harmonium Aloise Háby.
Tato hudební série je pořádána ve spolupráci s re-set production.
VSTUPNÉ 250 KČ / STUDENTI, SENIOŘI, ZTP A ZTP/P 150 KČ, 80 MIN