Ruce za zády a ticho

Škola. Školní budova. Školní třídy. Školní lavice. Školní chodby. Školní rozvrh. Školní sešit. Školní učebnice a školní pomůcky. Třídní kniha. Třídní fotografie. Vysvědčení. Pod každým tím slovem si dokážeme představit něco zcela konkrétního. Naše děti, my, naši rodiče, ale i jejich rodiče, a dokonce ještě mnoho generací před nimi.

vystavující

Kolektiv Prádelna
Jiří Kovanda
Hynek Alt
Jaro Varga
Jan Zdvořák

kurátor

Ondřej Horák (Fuczik)

o výstavě

V roce 2024 uplyne 250 let od přijetí Všeobecného školního řádu z roku 1774 a 155 let od chvíle, kdy byl roce 1869 přijat školský zákon, který povinnou školní docházku definitivně zavedl. Následovala masivní výstavba školních budov, kterou zbrzdila až I. světová válka. Jejich rozvržení – chodby, třídy, tělocvičny, jídelny, společné prostory – vychází z názorů na podobu obdobných institucí této doby. Podoba velké části škol na našem území, stejně jako výchovných ústavů, nápravných zařízení, ústavů pro osoby s nejrůznějšími postiženími, věznic nebo vládních budov, pochází ze stejného období. Většina těchto zařízení se během uplynulých sta let nejrůzněji transformovala, změnila způsoby práce a péče o své klienty. Paradoxně se tak ale často děje v původních prostorách.

Můžeme mluvit o snaze reformovat školství, o nových způsobech v přístupu k dětem, pokud k tomu využíváme prostředky a fyzický prostor, který byl vytvořen před 150 lety?

Každá doba prosazuje jiné prostředky a způsoby, jak děti vzdělávat. S odstupem času však některé přístupy připomínají spíš sofistikované výslechové metody nebo donucovací prostředky pro zjednání kázně. Generace rodičů dnešních dětí si ještě vybaví, co znamená termín „ruce za zády a ticho“. Autoři výstavy věří, že je to generace poslední.

Výstavní instalace Ruce za zády a ticho je zaměřená na vývoj a podoby českého školství tak, jak ho vnímají oslovené současné umělkyně a umělci.

Výstava tematizuje otázky způsobů vzdělávání. Přizvaní umělci reagují svými výstupy na konkrétní odkazy ze svého dětství na (základní) škole.

Součástí výstavní instalace jsou debaty s odborníky na téma kreativního vzdělávání a s dalšími zástupci alternativních metod ve vzdělávání. Odborná část výstavy vznikla ve spolupráci se společností EDUin.

podpořili

Hlavní město Praha, Ministerstvo kultury ČR, Státní fond kultury ČR, Národní plán obnovy, Magistrát hl. m. Prahy, Městská část Praha 3

Výstavní projekt byl realizován ve spolupráci s Meziměsto z.s.

Projekt se uskutečňuje za finanční podpory Ministerstva kultury ČR.

Partneři: EDUin, Omlouvámesepardón

Školní vybavení bylo laskavě zapůjčeno z dlouhodobě uzavřené Základní školy Havlíčkovo náměstí na Praze 3 a od soukromých zapůjčitelů.

související akce

čtvrtek 03. 04. v 18 h
Vernisáž výstavy Nejsem robot + První čtvrtky – Žižkov a Karlín IV 
Vernisáž nové výstavy, která zkoumá lidskou kreativitu, jenž nemá žádné hranice a nic ji nedokáže nahradit.
04. 04. 25 – 28. 09. 25
Nejsem robot: výstava o síle lidské kreativity 
Lidská kreativita nemá žádné hranice a nic ji nedokáže nahradit. Představa, že se bez ní v dnešní době konzumu a vše usnadňujících technologií obejdeme, je mylná. Je tomu právě naopak. Projekty vystavujících a makerů představují nejen kreativní výstupy minulých generací, ale především otevírají téma současné lidské kreativity, která využívá moderní technologie, nové materiály a umělou inteligenci.

mohlo by vás zajímat

praktické

Jak se k nám dostanete. Bezbariérovost. Parkování…