Nová hudba – Ensemble of Futurist Noise Intoners: skladby pro intonarumori 

Intonarumori jsou hlukové nástroje spjaté s hnutím italských futuristů a přestože od jeho vzniku uplynulo více než 110 let, stále je zná pouze hrstka hudebních znalců a existuje pro ně nemnoho skladeb. O jejich rekonstrukci se mimo jiné zasloužil i hudebník Luciano Chessa, který společně s mezinárodním souborem představí v rámci večera nové skladby českých i zahraničních autorů jako například Peter Ablinger, Elliott Sharp, Milan Knížák, Milan Guštar a dalších. 

Spolu s nástroji se poprvé v Praze představí soubor EFNI – Ensemble of Futurist Noise Intoners, který vznikl v loňském roce a svoje premiérové vystoupení absolvoval v červenci 2024 v hudební sérii Svatý Fluxus v Berlíně. 

vystupující 

Luciano Chessa (IT)

intonarumori, housle, dirigent 

Werner Durand (DE)

intonarumori, elektronika 

Anna Clementi (DE)

intonarumori 

Jan Kolář (CZ)

intonarumori  

Miroslav Beinhauer (CZ)

intonarumori 

co jsou intonarumori aneb krátký exkurz do minulosti 

Vynálezcem těchto hlukových nástrojů byl Luigi Russolo, italský výtvarník, hudebník a autor futuristického manifestu Umění hluku. Nově vytvořené nástroje měly spolu s převratnými objevy v technice a s novou společenskou situací nahradit klasické nástroje a ustanovit nový orchestr složený z intonátorů hluku. Byly to právě nehudební zvuky a hluky, které se měly stát hudbou nového věku. Utopické myšlenky italských futuristů upadly na dlouhou dobu v zapomnění, ale jejich manifesty a řadu myšlenek z nich objevila umělecká avantgarda šedesátých a sedmdesátých let 20. století. Od té doby se uskutečnilo několik pokusů o rekonstrukci intonarumori coby hudebních nástrojů, přičemž nejvýraznější postavou je teoretik, hudebník, skladatel a dirigent Luciano Chessa.  

Pojďme se toulat velkým moderním městem a pozorujme víc ušima než očima, rozlišujme zvuk vody, vzduchu nebo plynu v kovovém potrubí, jemné vrčení strojů, které zcela nepochybně dýchají a pulzují jako živé, tep záklopek, dunění pístů, skřípání převodů, nárazy kol tramvaje na kolejnice, práskání bičem, třepotání plátěných rolet a vlajek. Budeme se bavit tím, že v mysli sestavíme orchestr z hluků rolet výkladních skříní, bouchání dveří, ruchu spěchajícího davu, ohromné vřavy železniční stanice, kovářských výhní, mlýnů, tiskárenských strojů, elektráren a podzemní dráhy. 

Luigi Russolo, Umění hluku, 1913 (výňatek)

podpořili

další v řadě Nová hudba v Atriu

koncertní řada
Další koncerty pro vás právě připravujeme.

související akce

neděle 13. 04. v 19 h
PLAYGROUND: call for collaborations 
Letošní ročník mezinárodního projektu PLAYGROUND klade důraz na význam spolupráce v tvůrčím procesu. Eneko Lacalle Berasategi, Eloain Lovis Hübner, Adrianna Kubica-Cypek a Paweł Malinowski nás dovedou nejen za hranice notového zápisu a zvuku, které přesahují konvenční metody komunikace.
úterý 29. 04. v 9.30
Filharmoniště: S Janáčkem
Vezměte deky, občerstvení i tiché hračky a pohodlně se uvelebte, čeká vás společný hudební prožitek, který nehledí na ročník narození. 
úterý 29. 04. v 11 h
Filharmoniště: S Janáčkem
Vezměte deky, občerstvení i tiché hračky a pohodlně se uvelebte, čeká vás společný hudební prožitek, který nehledí na ročník narození. 

mohlo by vás zajímat

praktické

Jak se k nám dostanete. Bezbariérovost. Parkování…