PLAYGROUND: call for collaborations 

Letošní ročník mezinárodního projektu PLAYGROUND klade důraz na význam spolupráce v tvůrčím procesu. Eneko Lacalle Berasategi, Eloain Lovis Hübner, Adrianna Kubica-Cypek a Paweł Malinowski nás dovedou nejen za hranice notového zápisu a zvuku, které přesahují konvenční metody komunikace.

program

  • Adrianna Kubica-Cypek – Sacred Noise 
  • Eneko Lacalle Berasategi – New Piece 
  • Eloain Lovis Hübner – New Piece 
  • Paweł Malinowski – [bez názvu] 

V nové skladbě Eneko Lacalle Berasategi pokračuje ve zkoumání propojení jazyka a hudby. Rozhodl se vytvořit nový jazyk, který spojuje verbální a zvukové vlastnosti, přizpůsobený možnostem a potřebám členů souboru:

Akordy a vícehlasy by se mohly stát samohláskami obklopenými přízvučnými souhláskami, přičemž všechny tyto hudební fonémy by byly rozloženy do slov a vět s různým temporytmem, zatímco hudebníci by mluvili jazykem tvořeným právě tímto zvukovým světem.

Eneko Lacalle Berasategi

Klíčovou složkou, která určuje tvorbu Eloaina Lovise Hübnera, je intenzivní experimentování s nástroji, preparáty, zvukovými objekty a analogovou audio technikou. Tento přístup vede k vytváření stále specifičtějších, nekonvenčních zvukových výsledků, které sahají až za hranice tradičního notového zápisu:

Mým přáním pro účast v PLAYGROUNDu je proto najít způsoby, jak v úzké spolupráci se všemi členy souboru – prostřednictvím řízených improvizací, domluvy, semigrafického zápisu, živých video či audio partitur – (znovu)přenést charakteristické, mikroskopicky jemné zvukové kvality, které mě tolik fascinují, do kontextu živě proveditelné (a performativně zajímavé), polyfonní, formálně propracované ansámblové kompozice.

Eloain Lovis Hübner

Termín Sacred Noise (posvátný hluk) – a také název skladby Adrianny Kubica-Cypek – původně odkazuje k přírodním jevům, ale jeho význam se rozšiřuje i na tzv. sociální hluk, tedy zvukové události v industriální zvukové krajině. Tento pojem pochází z publikace The Soundscape od R. M. Schafera. Označuje zvuk, který může být považován za nežádoucí, ale nečelí odsouzení ze strany společnosti.

Takové ‚události‘, přítomné v mé zvukové krajině, poslouží jako zvukový materiál pro skladbu prostřednictvím (více či méně volného) přepisu nahrávek, které jsem pořídila z kodaňské zvukové krajiny,“

Adrianna Kubica-Cypek

Souvislosti s jiným městem – Krakovem – se odráží i ve tvorbě Pawła Malinowského:

Moje práce na této skladbě začala nahráváním krátké písně. Při hře na elektrický klavír a zpěvu jsem přemýšlel o křehkých, téměř magických předmětech, které jsou pro ostatní často nepostřehnutelné, a přesto si stále uchovávají osobní, emocionální význam. Nedaleko mého bytu v Krakově se nachází velký kancelářský komplex postavený v 60. letech, podobný téměř každé budově z té doby. Jedna z jeho stěn je pokryta 1 600 000 barevnými keramickými dlaždicemi, které dohromady tvoří abstraktní mozaiku. V jednu chvíli jsem zjistil, že na autorku Celinu Styrylskou-Taranczewskou se téměř zapomnělo. V 90. letech mělo být místo zbouráno – příběh lidí, kteří ho zachránili před zničením, se stal příběhem o vytváření malých komunit,

Paweł Malinowski

vystupující Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble

Paulina Woś

housle   

Barbara Mglej

housle/viola   

Jakub Gucik

violoncello   

Małgorzata Mikulska

flétna  

Tomasz Sowa

klarinet  

Krzysztof Guńka

saxofon  

Aleksander Wnuk

bicí  

Aleksandra Płaczek

klavír   

související akce

Giulia Baresi, se svolením Archivio Conz, Berlín
úterý 22. 04. v 19.30
Nová hudba – Ensemble of Futurist Noise Intoners: skladby pro intonarumori 
Intonarumori jsou hlukové nástroje spjaté s hnutím italských futuristů a přestože od jeho vzniku uplynulo více než 110 let, stále je zná pouze hrstka hudebních znalců a existuje pro ně nemnoho skladeb. O jejich rekonstrukci se mimo jiné zasloužil i hudebník Luciano Chessa, který společně s mezinárodním souborem představí v rámci večera nové skladby českých i zahraničních autorů jako například Peter Ablinger, Elliott Sharp, Milan Knížák, Milan Guštar a dalších. 
úterý 29. 04. v 9.30
Filharmoniště: S Janáčkem
Vezměte deky, občerstvení i tiché hračky a pohodlně se uvelebte, čeká vás společný hudební prožitek, který nehledí na ročník narození. 
úterý 29. 04. v 11 h
Filharmoniště: S Janáčkem
Vezměte deky, občerstvení i tiché hračky a pohodlně se uvelebte, čeká vás společný hudební prožitek, který nehledí na ročník narození. 

mohlo by vás zajímat

praktické

Jak se k nám dostanete. Bezbariérovost. Parkování…